Per conèixer les nostres Paltré! anirem seguint el seu procés de producció pas a pas, des de la creació de les primeres peces, fins a l'entrega al seu client final. Hem fet un seguiment fotogràfic del naixement de la "105", una barca de 5,20 metres d'eslora que esdevé una de les més venudes i amb més èxit, i en Pere ens ha anat explicant cada un dels processos d'elaboració.

Producció
 

El taller
d'en Pere...

orles1
orles2

Des de 1945 en aquest taller s'hi produeixen barques, xalanes, paltrés i dinguis. Si aprecia l'aromes de les fustes. En Pere, parlant de les fustes, les va anomenant una a una i m'explica per què serveixen i on s'apliquen. Sorgeixen noms estranys d'aroma tropical com sapel·li, samanguila i abebai, i d'altres que sonen més a la nostra terra, com l'om, el freixe i el lledoner. I també dels vernissos, que dia a dia és més difícil aconseguir.

Les eines, els motllos i varies barques en procés d'acabat. També petites reparacions i tasques de manteniment. Tot mirant els racons vas descobrint tot un món màgic, encisador...

En podeu veure més imatges del taller d'en Pere a: Galeria Taller.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

 

Les orles,
on tot comença...

orles1
orles2

La nostra primera sessió va començar amb la col·locació de les orles i la seva fixació al motllo per mitjà de serjants. S’utilitzen tres peces per banda, de sis metres de llargada. L’orla exterior és de lledoner sense bullir, ja que es pot cor bar en fred, i l’interior de freixe, fusta que, un cop bullida, ens permet donar-li forma.

La col·locació d’aquestes peces és delicada i requereix molta experiència i una acurada tècnica perquè no es trenqui. Un cop muntades i dominades pels serjants durant cinc o sis dies, es tornaran a desmuntar per procedir a la instal·lació de la roda, la quilla i la popa.

En podeu veure més imatges de la col.locació de les orles a: Galeria Orles.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

La quilla,
la popa i
la roda de proa

orles1
orles2

Aquestes tres peces que s’han construït prèviament mitjançant els corresponents motllos. Roda de proa amb motllo i laminada, quilla en dues parts encolades i popa amb premsa i deu peces encolades.

Un cop muntades orles, proa, quilla i popa, és a dir, l’estructura principal de la barca, l’esquelet, ja podem començar el procés de laminat. Us l’expliquem. Primer hem de girar la barca. Aquest pas és delicat, ja que per mitjà d’unes grapes posteriors colla-des a popa i una politja tombarem la barca i començarem a laminar-la.

En podeu veure més imatges a: Quilla, popa i roda de proa.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

El laminat
o contraplacat

orles1
orles2

Laminat: creació del folre exterior. Es comença sempre pel mig de la barca. Com que és la part més ampla i es va treballant des del centre fins a proa i popa, les làmines de fusta es van col·locant per tal d’aprofitar millor el material i tenir menys minva.

En la primera i segona capes, les làmines es van fixant amb grapes sobre el motllo i s’encolen sobre les peces estructurals, orles, quilla, etc. A partir d’aquí ja es van agafant sobre les diferents capes fins a la sisena. S’utilitzen més de deu mil grapes per cada capa de laminat, que després s’han de llevar a mà una a una, en una tasca molt lenta i feixuga. Ja us ho podeu imaginar.

En podeu veure més imatges a: Laminat.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

El grapat
i desgrapat...

orles1
orles2

S’utilitzen més de deu mil grapes per cada capa de laminat, que després s’han de llevar a mà una a una, en una tasca molt lenta i feixuga.

Ja us ho podeu imaginar!.

Totes aquestes feines, les fa manualment en Pere. Cap de les tasques té un procés mecanitzat, i només rep l’ajuda de la seva esposa, la Paquita, o el seu cunyat, en Josep, quan inevitablement calen dues per sones. Com veieu, és un ambient molt familiar.

En podeu veure més imatges a: Grapat i desgrapat.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

 

Encolar
i lijar...

orles1
orles2

En aquest procés es fan servir coles de resorcina i poliuretà -antigament urea formol i
àcid fòrmic-, perquè aquestes coles suporten la humitat i escupen l'aigua. Cada capa de laminat s'ha de deixar assecar com a mínim vint-i-quatre hores. L'endemà caldrà treure les grapes. Un cop assecat, cal lijar per allisar la superfície per tal d'assegurar l'homogeneïtat de les capes posteriors.

Així fins a sis gruixos. Una jornada per fixar cada capa, deixar assecar vint-i-quatre hores, polir i ajustar les superfícies, i un altre jornada per desgrapar. Una feina laboriosa, que requereix una gran tècnica i paciència, però que les mans d'en Pere fan semblar fàcil. No us enganyeu, no ho és!.

En podeu veure més imatges a: Encolat.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

Treballant
l'obra viva...

orles1
orles2

Bé, per fi em arribat a tenir el casc totalment laminat. Cal ara procedir a muntar la contraquilla i les escoues, típiques de les barques catalanes, però que no es fan servir per exemple a les illes balears ni a llevant. Aquestes peces laterals de l'obra viva del casc tenen una doble utilitat, les escoues serveixen per un costat equilibrar la barca en navegació i, de l'altre, per ajudar en la varada de la barca a platja.

Les fustes emprades per a questes peces són: sapel·li per a la contraquilla i freixe o roure per les escoues, degut a que és necessiten fustes de gran duresa i que suportin bé el desgast i l'esforç que la seva posició a la barca requereix, penseu en l'efecte abrasiu de la sorra, roques i pedres.

En podeu veure més imatges a: Obra viva.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

Ales de popa
i escopidors...

orles1
orles2

Per sobre de les escoues van fixades a un terç de popa a proa unes franges laterals, ales de popa, que fan la tasca d'estabilitzadors de navegació en les girades. També, sobre la línia de flotació es fixaran un petites peces denominades escopidors i que tal i com el seu nom indica serveixen per escopir l'aigua quan es navega, faciliten el rumb.

Bé, ja tenim totes les peces de l'obra viva col·locades i ajustades, recordem: contraquilla i escoues per facilitar navegació i avarament, estabilitzadors de popa que ajuden en les girades i també s'utilitzen per pujar a l'embarcació en alguns casos. Escupidors que apartaran l'aigua i facilitaran el planeig de la barca. Ja ho tenim tot. Caldrà retirar-les per tal de donar la volta a la barca i seguim...

En podeu veure més imatges a: Ales de popa i escupidors.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

El desmotllat
apareix el casc...

orles1
orles2

En aquest procés separarem "la mare", el motllo original que hem aprofitat per anar construint la barca, de l'embarcació ja laminada. Mitjançant els ternals aixecarem poc a poc i desclavarem la barca començant per la proa i anar llevant suaument fins que la barca quedi amunt. Separem i desplacem ja el motllo, que ha acabat per ara la seva feina. El guardarem per a la propera 106.

Caldrà però netejar les restes de cola i petites deixalles lijant lleugerament per mirar de no minvar-lo i procedir al seu magatzematge. Cal recordar que alguns d'aquests motllos tenen més de cinquanta anys i el seu estat de conservació és excel·lent! Un altre cop això es degut a les mans màgiques d'en Pere, n'estem segurs!

En podeu veure més imatges a: Desmotllat.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

Bancades
i coberta...

orles1
orles2

El següent pas és abaixar la barca i un cop assegurada i col·locada a coberta vista polirem l'interior per netejar les restes que han quedat. Hem de tornar a tombar quilla amunt la barca i col·locar les escoues presentades i ajustades, els escopidors i les ales de popa que s'encolen i es fixen mitjançant uns perns que travessen la coberta.

Tot el conjunt resta estanc gràcies a coles hidròfugues. Tornar a tombar coberta amunt i procedir a situar les peces de l'interior. Començarem per la bancada central i la de proa, seguint pels bancs laterals. Aquestes peces s'han construït amb freixe o roure. Arriba el punt de col·locar la coberta, única peça mecanitzada pel del seu embelliment de marqueteria.

En podeu veure més imatges a: Coberta i bancades.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

Bancs laterals,
payols i popa...

orles1
orles2

Les darreres peces que ens queda per instal·lar son els payols, els terres de l'embarcació, son desmuntables per poder procedir a netejar el fons. Faciliten els desplaçaments un cop amunt la barca ja que fan el terra planer. Així guanyem seguretat i evitem humitats. Els payols son fabricats de fusta de pi, donat que s'hauran de canviar varis cops al llarg de la vida de l'embarcació i la fusta de pi resulta més econòmica.

Només ens resta la popa. A la sentina de popa anirà fixat el motor, de 50 CV o més per aquest model, i fixarem el suport d'aquest i de l'escala de bany. En aquest cas, a més a més, els propietaris han decidit instal·lar una dutxa d'aigua dolça, que junt amb el seu dipòsit també son col·locats a la sentina.

En podeu veure més imatges a: Payols, bancs laterals i popa.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

Pintat
i envernissat...

orles1
orles2

Tornem a girar la barca per començar els processos d’envernissat i pintat. En Pere s’han fa un munt de girades en tot el procés de construcció, en detallem aquest procés en les imatges. S’ajuda d’una viga instal·lada al sostre del taller i dotada de politges o ternals i també d’una peça de ferro, disseny d’en Pere, que fixada a la popa ajuda a tombar la barca amb una suavitat sorprenent.

Per l’envernissat i abans de res hem d’aplicar un protector hidroalcoholic i una part de tint protector UV aplicat en dues capes amb una lleugera polida intermitja. Deixarem assecar i aplicarem una suau lijada. Ja podem començar a aplicar les cinc capes de vernís. S’han de deixar assecar vint-i-quatre hores entre capa i capa. També a l’obra viva aplicarem dues capes de brea impermeabilitzant, la primera lijada, la segona es deixa assecar.

En podeu veure més imatges a: Pintat i envernissat.
Si voleu també podeu veure un video amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

Embelliments
i acabats...

orles1
orles2

Aquí comencem a veure la barca ja en els darrers passos i amb l'aplicació dels vernissos desperta la bellesa amagada d'una Paltré, on les seves fustes vermelles ens mostren la seva qualitat i bellesa.

Queda la feina de col·locar els embelliments, coixins i entapissats, tendals de protecció solar, defenses, àncora i estris de fondejar, cornamuses i la placa Paltré que dona fe de la feina d'en Pere, un mestre d'aixa com els d'abans, feliç amb la seva feina i les seves barques.

En podeu veure més imatges a: Embelliment i acabats.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

Motorització...

orles1
orles2

La motorització sempre és decisió del nou propietari, L'hi caldrà escollir entre diferents marques i potències per tal de donar a la seva Paltré de l'esperit i força que desitgi.

La resta ja és historia. Hem acompanyat en Pere al taller on s'han instal·lat motor i els entapissats i els estris de navegació, i amb ell, tot seguint l'ultim pas, hem assistit a l'entrega de la barca als seus nous propietaris, el patró de la qual, aquell dia, era l'home més feliç del món...

Salut Pere i a per la 106!

En podeu veure més imatges a: Motorització.
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

Avarament
a boies...

orles1
orles2

L'avarament de la barca és l'últim servei d'en Pere pels seus clients. Una proba a mar del bon funcionament de tota la feina que durant mesos ha aconseguit portar a terme.

Aquest és el moment de la màxima il·lusió!

Tota la tasca que s'ha fet al llarg del mesos es veu reflexada als ulls del client, quan per fi, posada la barca sobre les ones, pot tastar la seva Paltré i gaudir del plaer de navegar amb una llanxa exclusiva i única, una peça feta a les seves mides...

En podeu veure més imatges a: Avarament a boies
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

En Pere...
un home singular!

orles1
orles2

En Pere Ventura és un home singular, un dels últims mestres d'aixa de la Costa Brava, un artesà enamorat de la seva feina, que estima segons les seves mateixes paraules, més que els diners...

Acompanyar-lo en la construcció de la "105" ha estat un plaer!

Aquesta plana web i totes les imatges que hi podeu veure volen ser un homenatge a la tasca dels homes com en Pere, que hi dediquen feina, mans i amor i hi posen la llavor per que aquest ofici no es perdi, no ens ho podem permetre!

En podeu veure més imatges a: En Pere Ventura, un home singular...
Si voleu també podeu veure un vídeo amb els detalls de la construcció de la "105"

Tornar a l'inici

Astilleros Ventura • Carrer Sant Sebastià, 38 • 17200 Palafrugell • T. 972 611 910 • M. 687 148 743 • mail: pere@paltre.es